Death Metal - Melodic

A Melodic Death Metal, azaz a dallamos death metal (más néven Melodeath vagy MDM) olyan heavy metal zenei stílus, amely ötvözi a New Wave of British Heavy Metal (Brit Heavy Metal új hulláma - NWOBHM) és a tradicionális death metal különböző elemeit. A mozgalom az 1990-es évek elején, elsősorban Skandináviában és Angliában jött létre. Skandináviában különösen sokat tettek az új irányzat népszerűsítéséért, melyet központja Gothenburg (Göteborg-Svédország) után, göteborgi metal-nak neveztek el. Valamivel később a "göteborgi" stílus rendkívül sok zenekart inspirált a metal színtéren, és a műfaj rövid időn belül virágzásnak indult.

Zenei jellemzők

A melodic death metal a NWOBHM harmonikus, gyors/pattogós gitárriff elemeit használja, de hangzására jelentős befolyással bírnak a death metal alapjellemzői is, például az elképesztő intenzitás, az erősen torzított gitárhang, a gyors dupla-basszus és blast beat dobolási technika stb. A műfajon belül a skandináv zenekarokat egyfajta egyedi, "körfűrészes" gitárhangzás jellemzi, melynek eredete a Nihilist gitáros Leffe Cuzner-hez vezethető vissza, aki mindig is vonzódott az erősen túltorzított és szokatlanul mélyre hangolt gitárhangzáshoz. Tomas Skogsberg a Sunlight Studios producere is részt vállalt a különleges tónusú hangzás tökéletesítésében, no meg segédei is: egy-egy Boss HM-2 Heavy Metal és Boss DS-1 Distortion pedál. A melodeath műfaj zenekarai gyakorta hivatkoznak a korai thrash bandák műveire is az ösztönzés lényeges tényezőiként. Az énekstílus többnyire a két műfaj kombinációja, azaz kemény de tiszta előadásmód és harmóniák állnak szemben a goromba torokhangokkal és halálhörgéssel. A dallamos részekben a billentyűs hangszerek jelenléte igen gyakori.

Eredet (1990-es évek)

A melodic death metal népszerűségét a 90-es évek közepén megjelent At The Gates, In Flames, Dark Tranquillity bandák albumai indították el, ezek a művek tették le a göteborgi metal alapjait. A "Melodeath" műfaj létrejöttében kulcsfontosságú szerepet vállalt a brit Carcass brigád is. Ők kezdetben a grindcore színtéren tevékenykedtek, csak később váltottak a death metal stílusra, és különleges, egyedi hangzásukkal rövid időn belül a melodeath irányzat úttörőivé váltak. 1993-ban megjelent "Heartwork" című albumuk már úgy definiálta a melodic death metalt, mint önálló új műfajt. A svéd At The Gates is sokat dolgozott azon, hogy stílusát különlegessé, minden mástól megkülönböztethetővé tegye, és ez a fáradozás a negyedik, "Slaughter Of The Soul" (1995) című lemezükre ért be igazán, míg honfitársai közül az In Flames "The Jester Race" (1996), és a Dark Tranquillity "The Gallery" (1995) című albumai hozták el a változás szelét. A felsorolt zenekarok hangzásbeli újításai bombaként robbantak a metal színtéren, albumaik a dallamos death metal műfaj alapvetéseivé váltak, nevüket pedig rövid időn belül megtanulta az egész világ.

Késői '90-es évek és befolyás az egyéb műfajokra

A '90-es évek vége óta a melodic death metal zenekarok egyre dallamosabb riffeket, szólókat, valamint akusztikus gitár részeket és fülbemászó refréneket alkalmaznak, továbbá nagyobb mértékben támaszkodnak a billentyűs hangszerekre. Ráadásul a death metallal ellentétben, a dalszövegek kevésbé fókuszálnak a halálra, az erőszakra, a horrora vagy a tengernyi vérre, a lírák számtalan egyéb témát tárgyalnak ki. Ezek a változtatások pozitívan hatottak az irányzat népszerűségére, így más metal műfajok (pl.: folk, power, groove, metalcore stb.) is felhasználták a formálódó dallamos death metal zenei elemeit. Különösen a metalcore műfaj harmadik hullámára hatottak az új ötletek, melyek előnyösen befolyásolták a modern metalcore változatosságát. A post-hardcore agressziója és a death metal torokhangú hörgős/üvöltő éneke ötvöződött a dallamos és technikás svéd stílusú gitárjátékkal. A 2000-es évek elején a dallamos metalcore bandák népszerűsége az egekig szökött, főként az Egyesült Államokban, ahol a mozgalom zenekaraival kapcsolatban eleinte a "Swedecore" és a "Gothencore" elnevezés terjedt el.

Zenekari példák: Insomnium, Arch Enemy, Norther, Omnium Gatherum, Immortal Souls, Noumena, Deals Death, Nightrage, Thousand Eyes, Hypocrisy, Children Of Bodom, Be'lakor, Amon Amarth, Kalmah, Soulfallen.

Gothenburg (göteborgi) Metal

Steven Gibb az AllExperts.com weboldalon ezt írta:

Sok banda akik melodic death metalt játszanak, részei a svéd death metal mozgalom "göteborgi metal" ágának. Ez az irányzat a skandináv death metal színtéren született, elsősorban Stockholmban és Göteborgban. A svéd és finn zenekarok grindcore alapú zenéiket elkezdték progresszív rock elemekkel fűszerezni, és a '90-es évek közepén áthelyezték főhadiszállásukat Stockholmból Göteborgba, ahol olyan bandák mint az At The Gates, a Dark Tranquillity, a Nightrage, a Soilwork és az In Flames, további NWOBHM (NWOBHM - Brit Heavy Metal új hulláma) elemekkel színesítették zenéjüket, és így rendkívül népszerűvé tették a "göteborgi" stílust.

Stewart Mason a Allmusic-tól kimondja:

Ez inkább dallamos stílusa a svéd death metal és az agresszív post hardcore kombinációjának. A göteborgi metal ötvözi a death metal torokhangú énekét, valamint a dallamos és technikailag magas színvonalú gitárjátékot.

Stewart Mason véleménye szerint:

Ez a stílus nagyon népszerűvé vált az Egyesült Államokban, ahol a "Swedecore" kifejezést használják annak leírására, hogy a műfaj egy olyan skandináv típusú metal, melyet nem északi zenekarok játszanak.

Értékelés: 
Átlag: 5 (3 szavazat)
Az üres rész kitöltése.