1991

Fejlesztés alatt!

Fejlesztés alatt!

Ebben az évben két zenekar is kiadott olyan lemezt, melyet a nem metalos közönség is előszeretettel hallgatott, és soha nem látott népszerűséget hozott világszerte a zenekarok számára. Az egyik a Metallica régóta várt új lemeze volt, a "Fekete Album". A banda leegyszerűsítette stílusát, de maradtak a döngölő riffek, viszont Hetfield rengeteget fejlődött ének szinten, és maguk a dalok is csak szuperlatívuszokkal illethetők. Az Enter Sandman, a Wherever I May Roam, vagy a Sad But True klasszikus témái mellett a két lassú szám, a The Unforgiven és a Nothing Else Matters aratott osztatlan sikert. Világturnéjukon mindenhol arénákban, hatalmas sikerrel léptek fel.

A másik banda pedig a Guns N' Roses volt, mely dupla Use Your Illusions lemezével elindította a régóta érlelődő ’Guns’ mániát. Az elkövetkező évek egyik legnagyobb dobása kétségkívül ők lettek. Számtalan slágerük tarolt a sikerlistákon, és turnéikon mindenhol hisztéria övezte a zenekart. A November Rain-t, vagy a Don’t Cry-t mindenki ismeri. A legnagyobb szupersztárokká váltak, hála az egyéni stílusnak és a dallamos, de sokszor komolyabb, mélyebb témákkal is foglalkozó hard rock muzsikának.

A Motörhead is jelentkezett végre hosszabb hallgatás után, és az 1916 című album egy tökös, erőteljes zenekart mutatott remek dalokkal. Amerikában Alice Cooper Hey Stoopid lemezével próbálta megismételni az előző sikerét, amely csak részben sikerült. De a Van Halen F.U.C.K. albuma egy erőteljes, gitárcentrikus hard rock alkotás lett, amivel megtudták tartani sikereiket.

Az évben underground szinten a death metal teljesen átvette a vezetést a kifulladt thrash-től, és az új rajongók már eme stílus zászlaja alatt gyülekeztek, mint az újszerű és roppant kemény zenei stílus rajongói. A Morbid Angel kiadta második Blessed Are The Sick lemezét, mely elsőre nehezebben befogadhatóbb volt mint előde, azonban hamarosan kimutatta az értékeit, és egy klasszikus death lemezzé vált. A Death Human albumán még komplexebb és letisztultabb irányba fordult, de a brutális riffek és a hörgés maradt, egyszerűen csak újabb irányt jelöltek ki a stílusnak. Innentől kezdve az állandóan változó tagságú bandában Schuldiner mellett mindig a lehető legképzettebb zenészek bukkantak fel. A Floridai hullám egy Morrisound nevű stúdióhoz is köthető, ahol Scott Burns vezetésével igen kiváló hangzású anyagok születtek. A Cannibal Corpse második Butchered At Birth albuma is itt született, mely még durvább lett elődjénél. Géppuskaszerű dobok és őrlő, reszelős gitártémák képezték a dalok gerincét, és erre érkezett Chris Barnes szinte elképzelhetetlenül brutális, a pokol legmélyéről felbugyogó hörgése. A lemezborító is durvább lett elődénél, amiről a lemezcím mindent el is mond. Több országban betiltásra került. De keménységben még őket is felülmúlta egy fokkal a Suffocation nevű brigád, melynek ékes bizonyítéka az Effigy Of The Forgotten album. Scott Burns szerint ők a legkeményebb zenekar, de emellett igen zeneiek is voltak, a rendkívül durva zene komplex és rafinált dalszerkezetekkel párosult.

Az Autopsy Mental Funeral albumán nem állt be a sebességmániás csapatok versenyébe, hanem épp ellenkezőleg, egy lassú, doomos, de épp emiatt rendkívüli keménységű albummal jelentkezett. A bonctermek hangulatát felelevenítő album nem lett akkora siker, mint amennyire a hatása megmutatkozott a későbbiekben.

Az Atheist Unquestionable Presence című második albumán nem vett vissza a komplexitásból, pedig egyik fő dalszerzőjük, a basszeros Roger Patterson egy autóbalesetben életét vesztette. A Massacre egy klasszikus zenekar volt, mely a 80-as években a Death mellett a death metal műfaj létrehozásán munkálkodott. Most végre megjelenhetett első lemezük, a From Beyond, mely nyilvánvalóan egy alapmű. Az Immolation első lemeze, a Dawn Of Possession is igéretes kezdetnek bizonyult.

Angliában a Bolt Thrower Warmaster albumán egy lassabb, de roppant súlyos irányba fordult, mely teljesen egyedi death metalt képviselt, és világháborús szövegeikkel közös koncepciót képviselt. Mintha egy páncélos csatát hallgatott volna az ember. A Carcass Necroticism-Descanting The Insalobrious albumán teljesen átment death-be, és a dalszerkezetek is hosszabbak, komplexebbek lettek a korábbi pár perces sikáknál. A Benediction The Grand Leveller albuma ismét egy korrekt munka lett, bár egyéniséget nem sokat tudtak felmutatni. Nem úgy a Paradise Lost, mely második, Gothic című albumán egy lassú, énekesnővel és billentyűkkel kevert hangulatos zenét játszott. A komor, sötét hangulatot méltán reprezentálta a lemezcím, mely hamarosan egy születendő stílusirányzat, a "Gothic Metal" névadója lesz. Cathedral néven hozta össze új zenekarát a volt Napalm Death énekes Lee Dorian, mely első Forest Of Equilibrium albumán egy végtelenül lassú, súlyos és gyászosan komor zenét tartalmazott, a doom/death egyik alapművét.

Svédországban az Unleashed első lemezén, a Where No Life Dwells-en egyszerű, de annál ütősebb death metalt játszott, nem is akárhogyan. A Grave is korrektül nyomta a stílust Into The Grave lemezén, a Therion pedig Of Darkness lemezén egy primitívebben előadott és megszólaló anyagot hozott össze, de a reménységek közé kerültek. A Tiamat második lemezén, az Astral Sleep-en a Paradise Lost-hoz hasonlóan lassú, misztikus, atmoszférikus zenére váltott, de a hagyományosabb death elemek is megtalálhatóak voltak. Még. A Bathory Twilight Of The Gods albumán az előző irányvonalát vitte tovább, még monumentálisabbá, epikusabbá téve azt. Lassan hömpölygő hosszú dalaikban az ősi viking világ kelt életre egy varázslatos hangulat kíséretében.

Európában még a belga Asphyx The Rack lemeze érdemel említést, valamint a Massacra Enjoy The Violence albuma. Németországban a Morgoth végre kiadta első teljes nagylemezét, a Cursed-et, rajta minőségi death zenével. A Pestilence Testimony Of The Ancients lemezén egy sötét hangulatú, dallamokban és billentyűkben is gazdag death metal zenét játszott, kiváló dalok születtek a holland mesterek műhelyében. A Svájci Samael Worship Him albumán korai Celtic Frost ihletésű black metalt játszott, még elég kezdetleges formában.

Thrash metal fronton a legnagyobb szenzáció a Sepultura Arise albuma lett, mely csak a Slayer legjobb albumaival említhető egy lapon. Helyenként komor hangulatú. de roppant intenzív thrash hallható rajta, mely végleg a legnagyobbak közé emelte a csapatot. Az Overkill Horrorscope lemezén két új gitárossal megerősödve nyomult, és a Dark Angel is egy új gitárossal kiegészülve készítette el a kiváló Time Does Not Heal-t. A Heathen négy év kihagyás után újból egy remek lemezzel rukkolt elő, de a hosszú idő miatt már nem tudtak befutni a Victims Of  Deception-el. Az Evil Dead The Underworld albuma elég kiábrándítóra sikeredett, és a Mordred In This Life albuma is elég messze került már a thrash metaltól. Egykori Detente tagokból alakult a Fear Of God, mely debüt lemezén Dawn Crosby énekesnővel egy olyan thrash alapú, de rendkívül nyomasztó, depressziós zenét hozott létre, mely példa nélkül való volt a metal történetében. Crosby nyüszítő, zokogó, siránkozó, tébolyult éneke egy öngyilkosság határán mozgó elme lelkivilágát festette le. A Prong következő Prove You Wrong lemezén is modern, súlyos zenét nyomatott, a Hades romjain alakult Non-Fiction pedig súlyos, de inkább a Black Sabbath örökségéből táplálkozó agyas muzsikát játszott a Preface albumon.

Németországban is megcsappant a thrash csapatok száma, amelyik még nem oszlott fel, az vagy más zenét kezdett el játszani, vagy csendben hallgatott. A Protector egy death metal felé közelítő lemezt készített Shedding Of A Skin címmel, a Living Death megpróbált visszakanyarodni eredeti stílusához, de a Killing In Action hatalmas bukta lett, fel is oszlottak. Az Accuser Double Talk lemezén kitartott a metallicás thrash mellett, és más nem is történt. Svájcban a Coroner Mental Vortex albumán folytatta az igényes, progresszívebb thrash ápolását, Angliában pedig a Sabbat adott ki egy felejthető albumot Mourning Has Broken címmel. A csapat hamarosan fel is oszlott, és a gitáros Andy Sneap később az egyik legjobb, legkeresettebb metal producer lett, a korábban kilépett Martin Walker énekes pedig összehozta a "Folk Metal"-t játszó Skyclad-et. Ennek első lemeze The Wayward Sons Of Mother Earth címmel jött ki. Svédországban egy Meshuggah nevű csoport viszont olyan bemutatkozó albummal jött ki, mely szinte forradalmosította a haldokló műfajt. Légkalapács súlyosságú, szaggatott riffelés, és jazzes szólók, dobtémák alkották a számok gerincét. Mindezt hihetetlenül súlyosan, vaskosan megszólaló hangzással sikerült rögzíteni. A Contradiction Collapse egy csúcszenészekből álló, újítani sem merő bandát mutatott, és nagy reménységként lehetett őket elkönyvelni.

A hagyományosabb metal Némethonban is kihalóba került. Bár U.D.O. Timebomb alkotása egy igazi energiabomba volt kirobbanó előadásmóddal és dalokkal -egy fecske nem csinál nyarat alapon-, nem tudták feléleszteni a színteret. A Helloween egy igen közepes lemezt hozott össze Pink Bubbles Go Ape címmel, hiába próbáltak némileg távolodni a korábbi iránytól, nekik ez nem állt jól, és hiányzott Kai Hansen dalszerző képessége is. Bár a Gamma Ray is inkább angolos heavy metalt nyomott a Sigh No More-n, csak ők jobban. A Running Wild hozta a megszokott szintet, az előző sikerlemezük ikertestvérét készítették el Blazon Stone címmel. A tagcserék is tovább folytatódtak. A Helloween iskola túlélői közül a Chroming Rose Garden Of Eden albuma érdemel említést, mert bár szégyentelenül másolták példaképük zenéjét, maguk a dalok kiválóan sikerültek. Csakúgy, mint a Heavens Gate Livin' In Hysteria albuma.

Amerikában a power metal zenekarok nem tudtak továbbra sem igazán érvényesülni, ezúttal a death metal nyomta el őket. Pedig a Vicious Rumors Welcome To The Ball albuma ismét remekül sikerült, csakúgy mint a Savatage nagyszabású rockoperája, a Streets. Az Armored Saint elveszítette leukémiában az egyik gitárosát, de egy bődületesen erős lemezzel tértek vissza. A Symbol Of Salvation azonban ismét eltűnt a süllyesztőben. A Metal Church is nagyon jó lemezt hozott ki Human Factor címmel, az Iced Earth pedig egy új énekessel lépett tovább a Night Of The Stormrider-en. Maradt a galoppozó, fejleszakító power riffelés, és a korábbinál is sötétebb, gonoszabb hangulatú nótákat írtak. Kár, hogy az énekdallamokra nem feküdtek rá eléggé. A Crimson Glory újabb lemezén teljesen eltávolodott korábbi misztikus stílusától egy slágeresebb, könnyedebb irányba. A Strange And Beauty ennek megfelelően meg is bukott, és a banda is hamarosan feladta a küzdelmet.

Seattle városában egy Nirvana nevű zenekar csendben piacra dobta Nevermind című albumát, és egycsapásra világsztárok lettek vele, köszönhetően elsősorban a Smell Like Ten Spirit című dalnak, de később több szerzemény is világsiker lett az albumról. Koszos hangzású, punkos beütésű, de komor dallamokban is bővelkedő zenéjük egy friss, új irányt hozott be a keményebb zenék világába. Szakadt kinézetük, depressziós világnézetük, és az egyszerű de nagyszerű, a lélek mélyére ható zenéjük egy csapásra ismertté tették őket a világ minden táján. Szintén Seattle-ből a Pearl Jam is egy hozzájuk közelálló gondolati, érzelmi és zenei hozzáállású banda volt, és első lemezükön, a Ten-en szomorkás, érzelmes rockzenét vezettek elő, szintén jópár hatalmas slágert szabadítva a világra. Hozzájuk hasonló miliőben fogant a Soundgarden Badmotorfinger albuma is, csak jóval metálosabban, black sabbathosabban. Ezen zenekarok egyedi, újszerű zenéjét és szellemiségét "Grunge"-nak nevezték el, és megjelenését rövidesen a glam metal irányzat kihalása és az egész metal műfaj hanyatlása követte.

A hard rock színterén kevés kiemelkedő alkotás született a korábban említett nagyok mellett, talán a White Lion Mane Attraction-je, a Skid Row kissé bedurvult Slave To The Grind-ja, a The Cult Ceremony-ja, és az Europe Prisoners In Paradise lemeze érdemel említést. November 24-én elhunyt a Queen együttes párszi indiai származású énekes dalszerzője Freddie Mercury (született Farrokh Bulsara, Zanzibár, 1946. szeptember 5.). Fő dalszerzőként jelentősen meghatározta az együttes különleges stílusát, egyedi hangzásvilágát. A legtöbb sikeres dalukat ő írta. Ugyanezen a napon Eric Carr a KISS dobosa is eltávozott, halálát gyors lefolyású súlyos betegség okozta. Nyugodjanak békében!

Az agyasabb muzsikák hívei a Voivod Angel Rat-jának örülhettek, melyen a banda teljesen szakított thrash gyökereivel, és átment progresszív rockba. De ezt is a legmagasabb szinten művelték. A Fates Warning Paralells lemeze sem okozott csalódást, és érdekes hangzással, stílussal még egy Saigon Kick nevű banda bukkant fel bemutatkozó lemezével.

A változás érezhető szele mellett a Heavy Metal nagyjai továbbra is a csúcson helyezkedtek el, óriási tömegeket vonzva a műfajhoz.

Értékelés: 
Átlag: 5 (2 szavazat)