1971

A Black Sabbath megállíthatatlanul tört előre, tovább csiszolták hangzásukat, a gitártémák egyre kidolgozottabbak lettek, és a végeredmény egy új nagylemezben öltött testet. A "Master Of Reality"-n minden eddiginél vaskosabb gitárhangzással rukkoltak elő, ami még évtizedek múlva is üt mint a szívlapát. De maguk a dalok is kiállták az idő próbáját, a "Children Of The Grave", vagy az "Into The Void" örök koncertfavoritok maradtak, súlyosságban évtizedre megelőzve korukat. Ez a lemez maga volt a heavy metal.

A Deep Purple szintén nagyot alkotott, "Fireball" lemezükön a tavalyi album minőségét lazán hozták. Virtuóz összjáték és friss zenei megoldások tobzódtak az albumon. A Uriah Heep két lemezt is piacra dobott, a "Salesbury"-t, és a "Look At Yourself"-et. A "Salesbury"-n erőteljes progresszív rock törekvések voltak felfedezhetők, míg a "Look At Yourself" lett a zenekar első igazán klasszikus lemeze, a csapat ekkorra találta meg saját stílusát. A progos hatásokban bővelkedő hard rock hangzást kiválóan egészítették ki a balladisztikus dalszövegek, egyesek szerint ez a korong a zenekar csúcsteljesítménye.

Nem ült a babérjain a Led Zeppelin sem, negyedik lemezükön találhatóak talán a legnagyobb sikerszámaik. A "Stairway To Heaven" középkori stílusú lírája és feledhetetlen hangulata, örökre részévé vált az egyetemes zenetörténetnek. A legtöbben ezzel a szonggal azonosítják a bandát. De a "Black Dog" és a "Rock n Roll" nóták is igazi rock klasszikusokká váltak.

Angliában egyre több frissen alakult zenekar vállalta fel az új stílust. A skót Nazareth kiadta névadó debütáló nagylemezét, amin Dan McCafferty ráspolyos énekhangja tökéletes harmóniában állt a kemény, de könnyed gitárzenével. Az UFO megjelentette első két korongját, tovább színesítve a színtér arculatát. A walesi Budgie is kiadta magáról elnevezett albumát, amin blues orientált hard rock nóták sorakoztak. Írországban Phil Lynott, egy afroamerikai basszusgitáros/énekes által vezetett Thin Lizzy nevű formáció adta ki első lemezét. A dalok még túl sok kelta/ír hatású motívumot tartalmaztak, az album nem is váltotta be a hozzáfűzött reményeket, ezért a zenekar elhatározta, hogy jelentősen erősíteni fogja a hard rock elemeket. Érdekesség, hogy nem sokkal később a Decca lemezkiadó a banda tudta és beleegyezése nélkül kiadta egy korábbi felvételüket, ami a "Whiskey In The Jar" című tradicionális ír kocsmadal volt. A zenekar a nagylemez rossz tapasztalatai miatt dühöngött, de a "Whiskey In The Jar" meglepő módon hatalmas siker lett. Vezette az ír toplistát, és az Egyesült Királyságban a 6. lett.

Amerika is kezdett beindulni, Alice Cooper két lemezt is kiadott, a "Love It To Death"-et, és a "Killer"-t. Texas környékén egy ZZ Top nevű zenekar jelentette meg debütáló lemezét a találó című "ZZ Top's First Album"-ot, amin a hard rockot és bluest is tartalmazó horzsoló gitárjátékot keverték a délies, texasi zenei világgal. A Blue Öyster Cult és a REO Speedwagon nevű zenekarok szintén ekkor jelentették meg első lemezeiket. Az előbbi progresszív és pszichedelikus, az utóbbi a könnyedebb, slágeresebb oldaláról közeledett a műfaj felé.

Az új zenei stílus leírására első alkalommal a Creem rockmagazin 1971. májusi számában használta a kifejezést Mike Saunders kritikus, a Sir Lord Baltimore együttes "Kingdom Come" című lemezét elemezve:

A Sir Lord Baltimore úgy tűnik bevet minden heavy metal trükköt, ami a nagykönyvben meg van írva.

Az aranykor tehát most már "Heavy Metal" néven, tovább folytatódott.

Értékelés: 
Átlag: 5 (1 szavazat)